ﺑﻪ ﺍﻫﻮﺍﺯ ﺗﮑﺴﺖ ﺧﻮﺵ ﺍﻭﻣﺪﯾﺪ
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

ﺗﺒﺎﺩﻝ ﻟﯿﻨﮏ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ

ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺒﺎﺩﻝ ﻟﯿﻨﮏ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺗﮑﺴﺖ ﺭ~ ﻭ ~ﺍ~ ﻭ ﺁﺩﺭﺱ ahwtext.LXB.ir ﻟﯿﻨﮏ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ ﺱ~ﺱ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻟﯿﻨﮏ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ . ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﻟﯿﻨﮏ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﯾﺖ ﺷﻤﺎ ﻟﯿﻨﮑﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﺎﯾﺖ ﻣﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯿﮕﯿﺮﺩ.






دیگر موارد


ﮐﺪ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﺘﻦ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﻮﺱ

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 16
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 9
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 9
:: بازدید ماه : 77
:: بازدید سال : 206
:: بازدید کلی : 20643
تبلیغات
اهواز تکست
بهترین سرویس دهنده رایگان تکست
تکست میخوای ؟
نمیتونی تکستت رو بنویسی ؟
مشکلی نیست ! کلیک نکنی پشیمونی !

چگونه نوشتن تکست رپ
آموزش تکست نویس توسط بهرام


متن های مورد نیاز برای موسیقی رپ به دو دسته کلی تقسیم میشن: 1-شعر 2- شر !!!

 

شعر در تعریف همون جمله های زبان فارسی هست با این تفاوت که در اشعار می تونه جای عناصر جمله مثل فعل و فاعل و .. عوض بشه.و همچنین شعر وزن خاص و محسوسی داره و از کلمات هماهنگ و هم صوت در انتهای هر مصراع استفاده میشه و برای بیان موضوع اجتماعی،سیاسی،نظامی و فرهنگی و مسائل اعتراض آمیز و .. استفاده میشه!

ولی شر چیه؟!! شر در واقع همون شعره با این تفاوت که حرف "ع" رو نداره!و حرف "ع" ابتدای کلمه "عزت" هست!

این حرفی که زدم بعنی چی؟!!

می دونین که عزت یک متن رو مفهوم و معنی اون رقم می زنه.پس اگه شما شعری بگین که مفهوم خاص و تاثیرگذاری نداشته باشه در واقع شعر نگفتین بلکه شر گفتین.

از هر دو نوع متن هم در رپ فارس استفاده میشه و در هر دو نوع سبک متن هم میشه از فحش استفاده کرد.ولی در شعر کمتره!

با این توضیح که اگه شما شعری بگین که عزت داشته باشه هیچ وقت اونو به مسخره نمی گیرن و یا ضدش نمی خونن!

در واقع کسی که شر میگه یعنی آماده هرگونه عکس العمل از مخاطب خواهد بود.

من اصلا نمی خوام ارزش شر گفتن رو بیارم پایین.چون هم خودم چندتا از آهنگام اینجوریه.هم خیلی از دوستان دیگه.فقط دارم مقایسه می کنم!

برای مثال چند بیتی رو از هر دو سبک انتخاب می کنم که منظور رو بفهمین:

اگه با سامان ویلی تیریپ کل داری

پس داری به جهنم بلیط مجانی

حواستون باشه دفعه بعد که قصه می گین

تو قصه هاتون نباشه دیگه اسم ویلی

"این 2 بیت نمونه بارز از شر در ادبیات رپ فارس هست.که زدبازی واقعا در این سبک استاده!

البته شر هم مفهوم داره.ولی از نظر بار مفهومی نسبت به شعر در درجه پایین تری قرار گرفته!"

اگه الآن گربه ست یه زمانی ببر بوده

به چه هیبتی این ببر از غرب تا شرق بوده

بیا با هم به این گربه قدرت بدیم

به رسیدن به صدر جدول سرعت بدیم

"این دو بیت هم نمونه ای شعر در رپ فارس که از هیچ کس هست و مفهوم خاص و منسجمی رو دنبال می کنه.

چه مفهومی؟ همبستگی..اتحاد و یه تشبیه خیلی قشنگ هم به کار برده.

در واقع فرق بین رپرها در همین اشعاره.

اگه دوس دارین مشهور شید سعی کنید اشعارتون رو قوی کنید.البته به نظر من.

کلا در شعر کسی که حرف نو می زنه همیشه کارش می گیره.لابد می پرسین خوب چه جوری حرف نو بزنیم؟!

این مسئله ایه که خیلی از رپر ها دنبالش هستن.یعنی کلماتی که به عنوان هر عنصری در متنتون به کار می برین کلماتی باشن که در اشعار بقیه نشنیدین!

مخصوصا در قافیه هاتون خیلی دقت کنید.البته در مورد چگونگی قافیه پردازی هم به شما صحبت می کنم در دروس آینده.

درس دوم: چگونه شعرمان را شروع کنیم؟

خب در درس قبل با تفاوتهای شعر و شر در رپ فارسی آشنا شدیم و این ستون شاعری در رپ فارسی هست.

اما بشنوید از بقیه ماجرا...

مشکل خیلی از رپر ها اینه که نمی دونن چه جوری باید شعرشون رو شروع کنن.بعد از کلی فکر کردن به این نتیجه می رسن که نمی تونن شعر بگن و از اونجایی که رپ رو خیلی دوس دارن( یا بهتره بگیم شهرت و خیلی دوست دارن) حاظر به ترک اون نیستن.بنابراین میدن تا کسای دیگه واسشون شعر بگن و خلاصه یه پولی هم اینجوری خرج می کنن.که اون کسایی که شاعرن هم حسابی می تیغن طرفو..کاریه که خودمم کردم و حقیقت محضه.تعارفم نداریم!

ولی این که به این مشکل دچار نشین کار سختیه:

در کار فوق حرفه ای رپ..مثلا در آمریکا یا لهستان رپرها ابتدا بر طبق یک ریتم ساختگی در ذهنشون شعری رو می گن..البته این شعر بعد ها خیلی تغییر می کنه.ولی درون مایه شعری عوض نمیشه.بعد از اینکه شعرشون رو گفتن به آهنگساز سفارش ملودی میدن که با مضمون شعرشون همخونی داشته باشه.که این همخونی بسیار بسیار مهمه.که خیلیا دقت نمی کنن.

اما در کار رپ فارس که هنوز به صورت فوق حرفه ای در نیومده آهنگساز رپ درست حسابی و حرفه ای نداریم.

شاید ساختن کارهای پاپ خیلی ساده باشه..یا مثلا کارهای تکنو.ولی کار رپ علی رغم عرف عمومی سخت تره.

ازین رو در رپ فارس معمولا آهنگهایی رو می سازن یا از اینترنت دانلود می کنن و بعد روی آهنگ شعر می گن.

البته به تازه کارهای گرامی پیشنهاد می کنم که سعی کنن برای شروع بدون آهنگ شعر بگن که قدرتشون بالاتر بره!

بگذریم..

خلاصه این ریختیه..ولی به یه چیز باید به شدت توجه داشت.و اون چیز همونیه که در بالا هم گفتم.همخونی با آهنگ!

هیچ وقت شما روی یه آهنگی که خیلی خشن و تنده و ریتم وحشی داره نمی تونی شعری بگی از مضامینی مثل عشق،مادر و یا خدا و عرفان و ...

و بر عکس هیچ وقت هم شما روی یک کاری که با پیانو یا گیتار کلاسیک ساخته شده و خیلی ملایم هست نمی تونی شعری با مضمون شاخ بازی یا پارتی و از این قبیل بگی...

البته شدنش که میشه ولی بهتر و قوی تر اینه که ریتم همخونی مناسبی داشته باشه!

بنابراین برای شروع شعر باید مراحل زیر رو رعایت کنیم:

1-آهنگی که در دست دارین رو به دقت گوش کنین.سعی کنین همه زیر و بم آهنگ رو بفهمین.بعضی آهنگها با آدم حرف می زنن.

2-با توجه به سبک آهنگ یک یا چندین عنوان به ذهنتون خواهد رسید.سعی کنین عنوانی رو انتخاب کنید که نوترین باشه و کمتر ازش بحث شده باشه.چون عناوینی که نو باشند گیرایی بیشتری دارن.مخصوصا من مسائل روز رو خیلی پیشنهاد می کنم.کاری که "یاس" در آهنگ "سی دی رو بشکن" کرد و در شبکه های ماهواره ای هم حتی پخش شد!

3-ببینین چی می خواین بگین!!حرفتون چیه.درمورد این عنوانی که انتخاب کردین چه حرفایی دارین و چه اهدافی رو دنبال می کنین.در واقع ببینین از چه موضوعی میخواین به چی برسین؟!

بذارین ساده تر بگم..با یه مثال..

مثلا اگه می خواین از مادر حرف بزنین توجه کنید که میخواین مادر رو چگونه توصیف کنین و در نهایت نتیجه حرفاتون چی خواهد بود.

بعد از طی مراحل بالا بر اساس هنر و خلاقیت خودتون یا بهتره بگم استعداد رپ در وجودتون شعرتون رو بنویسین.

سعی کنین شعرتون یکی دو بیتی مقدمه داشته باشه که کار رو بسیار قدرتمند جلوه میده.

در شعر از تشبیه ها زیاد استفاده کنین که خفن جواب میده!

بر اساس قسمتهای آهنگ و زمان بندی Vers ها شعرتون رو تنظیم کنید و سعی کنید در هر قسمت یا به نتیجه خاصی برسید و یا مخاطب رو تشنه بقیه حرفتون بکنین.

برای مثال این دو بیت رو از رضا پیشرو انتخاب کردم در ورژن اول آهنگ "رقص اندام" که رضا مخاطب رو تشنه بقیه آهنگ می کنه!! :

اوناییه که عشق دود دارن برن توی حیاط

چون دوس دارم عطرو حس کنم از روی لبات

اگه نشستین بلند شین واسه ما بزنین دست

بعد که زدین بشینین چون ورس سوم هم هست

در واقع رضا با این تیکه قصد داره مخاطب رو به قسمت سوم آهنگ دعوت کنه که حرفای جالب تری منتظرشه!

ویا این شعر از خودم در آهنگ "درد دل" که آخر قسمت اول رو به یک نتیجه ای رسوندم!

چرا تو جوونی زینت بخش دستام رد قمه ست

چرا عبادت می کنم تا که بشه سد هوس

همه حرفامو خلاصه می کنم تو یه جمله

بهرام زنده ست چون در آسمون قفله

لازم به ذکره که مثال 1 نمونه ای از شر در رپ فارس هست.و مثال 2 نمونه شعری در رپ فارسی.که نمونه اول از جمله کار های مشهور در رپ فارس هست.

خب..بعد از اینکه شعر و با رعایت مراحل فوق گفتین 3 4 دور شعرتون رو با آهنگ بخونین.

دلیل این کار اینه که وقتی کل شعر رو یه تیکه می خونین نقاطی که شعر احتمالا از انسجام کافی برخوردار نیست یا بی ربط جلوه می کنه رو تصحیح می کنین.و همچنین باعث میشه که شعرتون رو آهنگ جا بیافته و وقت ضبط مشکل نداشته باشین.

شعر رو که خوندین و تصحیح کردین کار تمومه.می تونین با تمرین بیشتر (اگه تمایل داشتین) زیر و بم شعر رو هم روی آهنگ در بیارین.یعنی مثلا بفهمین که کجای آهنگ رو باید چه ریختی خوند.که این مسئله بسیار به قدرت کارتون کمک می کنه.

اما رپ هم مثل هندسه تحلیلی یا فیزیک هالیدی حالتهای خاص داره!!

منظورم چیه؟

خیلی وقتا واسه خودم پیش میاد که دارم تو خیابون ول می گردم و یه اشعاری رو زمزمه می کنم.کاملا فالبداهه!

این کار رو کسایی بیشتر می کنن که زندگی شون با رپ آمیخته شده و همیشه در حال شعر گفتن هستن.

این رو به شما توصیه می کنم..خیلی از آهنگهای من شعراشون در خیابون گفته شدن!!یا در مواقع بیکاری.

سعی کنین تو ذهنتون مدام شعر بگین.حتی شده دری وری هم بگین اشکالی نداره.این باعث میشه یه هو به قافیه های نو و جالبی برسین.در مورد قافیه مفصل در درس آینده صحبت می کنیم.خلاصه بعد از اینکه شعری رو دراوردین که مضمونی به ذهنتون میرسه و بعد می تونین واسش آهنگ بسازین یا دانلود کنین.آهنگی مرتبط با درون مایه شعرتون!

اما حالت خاص دوم اشعار فری استایل یا همون سبک آزاد هست!این سبک در حووزه شر در رپ فارس جا می گیره.در واقع اوج شرو ور گویی ها در رپ فری استایل هست.برای فری استایل گفتن باید اهلیت داشت!یعنی باید اهلش باشید.چارتا اصطلاح در کل کلهای روزانه تون بلد باشین و به کسی اعتراض کنین.البته که این اصل فری استایل هست.بگذریم ازینکه اینروزا فری استایل مضامین خوبه دیگه رو در بر میگیره..ولی اصلش این بوده!

نکته دیگه ای که دوس دارم بگم غرب زده گیه!سعی کنین در شعرهاتون لغات فرنگی اصلا به کار نبرین.چرا؟چون به نظر من کلاس کار رپ فارسی به فارسی بودنشه.البته خیلی کلمات دخیل هستن که در زبان ما رایج شدن و در گفت و گوی روزمره مون استفاده میشن.مثل بیس یا بیت یا تکست و یا آمپ و ... که استفاده ازین ها اشکالی نداره.چون جا افتادن.ولی استفاده از کلماتی که استفاده نمیشن در زبان روزمره مون به نظر من شکل جالبی نداره.من به شخصه حتی با رپ هایی که دو زبانه خوانده میشن حال نمی کنم.هر چند خیلیا رپ فارس رو نشئت گرفته از غربزدگی می دونن به خاطر سبک پوشش ما که ایشالله بعدا بحث می کنیم.

مسئله دیگه ای که من با مدیر سایت هم مطرح کردم این "مرد" گفتناس که به نظر من باز هم شکل جالبی نداره.از نظر شخصیه بنده این یه جور تقلید کورکورانه ست.مثلا اگه غربیها میگن " Hi Bra" یا "Hi Brother" ما هم میگیم" سلام داداش" !!! . ولی اگه اونا می گن "Hey Man" یا "Hey U" ما نمی تونیم از جملاتی مثل "سلام مرد" یا " هی تو" استفاده کنیم.چون در زبان روزمره ما رایج نیست.ما در زبان روزمره مون میگیم "هی پسر" یا به جای "Hey U" می گیم "هی یابو" ( !!! ) یا چیزای دیگه.!

اینکه این حرفها رو ترد کنیم به اصلالت رپ فارس کمک خواهد کرد.(امیدوارم کسی دلگیر نشده باشه)

شاید به نظرتون این بهتر بود که درس دوم رو در مورد قافیه مطرح می کردم.ولی من این مورد رو مهمتر می دونستم.اول اسکلت رو میزنن و بعد روش کار می کنن.درسته؟

امیدوارم این درس هم مورد توجهتون قرار گرفته باشه و امیدوارم که شاهد اشعار قوی تر از نسل رپ باشیم.

درس سوم: قافیه پردازی

این درس مشکل ترین و در عین حال جذاب ترین بخش شاعری هست.

قافیه های خوشگل و تک همیشه با استقبال عظیم روبه رو میشن و این کارتون رو بترکون می کنه!

این درس واسه این سخته که 98% خلاقیت و استعداد شماست!

و اما:

در کل قافیه ها در ادبیات رپ به دو گروه کلی تقسیم میشن:

1- قافیه های ساده 2-قافیه های پیشرفته

1-قافیه های ساده: این مورد که شناخته شده هست برای همه.تو شعراتون دیدم که زیاد استفاده می کنین ولی باید بدونین که این سبک از قافیه ها اشباع شدنو باید علم رپ خودتون رو به روز کنین!

چند مورد قافیه ساده براتون مثال می زنم.ولی باید نسل قافیه رو اول بگم.

**نسل قافیه: نسل قافیه یعنی صدا و آهنگ نهایی در واژه ها که اونا رو به هم دیگه پیوند میده و قافیه میسازه!

نفهمیدی؟

باشه...الآن با مثال میگم:

بیت زیر رو از خودم انتخاب کردم که می تونین مطلب رو بفهمین:

چرا آبرو ملعبه میشه کف دست مردم چرا بعضیا محروم میشن از عطر خوش گندم

در این بیت که از آهنگ "درد دل" خودم انتخاب کردم قافیه این واژه ها هستن: مردم و گندم

مثلا نسل این قافیه ها صدای " اٌم" هست! که در پایان هر واژه به گوش میرسه!

اما چند مورد قافیه ساده.

مثلا از نسل "ان" : خفن-وطن-کفن-بدن و ...

به نمونه های ذکر شده و مشابه اینها قافیه های ساده می گن.اما برای قدرت شعر و ایجاد لذت در مخاطب باید فکرمون رو باز کنیم.

به همین دلیل گروههای رپ خون قافیه جدیدی رو بنا کردن به نام:

2- قافیه های پیشرفته: سخت ترین و در عین حال جذاب ترین بخش در قافیه هاست.

هر چی زحمت بکشی پاش ارزش داره.

اما تنها راه اینکه بخواین قافیه پیشرفته بگین خلاقیت و استعداد خود شماست!

ولی من واسه کمک به استارت زدنتون می خوام چند تا راه بهتون نشون بدم که بتونین قافیه های پیشرفته بسازین..به موارد زیر در شعرتون دقت کنید:

1- درنگ و تکیه واژه ها

2- حروف هم صدا و هم لحن

3- سبک خوندن

4- تعویض جای عناصر جمله

5- استفاده از ضمایر

6- قافیه های چندگانه

این 6مورد رو علی الحساب گفتم که یه استارتی زده باشم براتون.اما چون اینجا مخاطب من گسترده هست می خوام تک تک موارد فوق رو براتون توضیح بدم که دوستان تازه کار یا ضعیف کاملا متوجه بشن:

1-درنگ و تکیه واژه ها: تمام واژه های ادبیات فارسی روی یکی از سیلاب هاشون (هجا یا بخش) تکیه یا درنگ دارند یا به صورتی مشدد خونده میشن.مثلا کلمه "دقت" روی "ق" مشدد خونده میشه.تشدید معمولا قافیه های زیبایی می سازه.ازش می تونین خیلی استفاده کنین!در بیت زیر باز از خودم در آهنگ "پروردگار" از این سبک قافیه ساختم!(ببخشید اگه خیلی از خودم مثال می زنم.آخه نمونه ای در اشعار رپرها پیدا نکردم!)

گفتم بودن تو این دنیا واسم خفت داره گفتی زود قضاوت نکن همش حکمت داره

 

اینجا "خفت" و "حکمت" قافیه می سازن.البته در این بیت قافیه تقریبا ساده ست ولی از چند راه فوق الذکر استفاده کردم.که به نوبت توضیح میدم.

در این بیت کلمه "خفت" در واقع " خف فت" خونده میشه و هم وزن جلوه می کنه با کلمه "حکمت"..

2- حروف هم صدا و هم لحن: ای قربون این زبون باحالمون برم که انقدر گسترده ست!در ادبیات مقدس فارسی حروفی هستند که هم صدا جلوه می کنن.البته به سبک خوندنتون هم بستگی داره.برای مثال حروفی مثل "س" و "ز" خیلی از نظر صدایی به هم شبیه میشن.

بذارین برای مثال یه بیت با این روش بگم:

هر کی خواست شاخ شه باید خز باشه با کسی در افتادی که قمه تو دستاشه

قافیه این بیت: "خزباشه" و "دستاشه" که اینجا 4 قافیه داریم (قافیه چندگانه) "خز" با "دس" و "باشه" با "تاشه" !!

 

3- سبک خوندن: این مسئله بسیار حائز اهمیت هست! تهی در شعراش از این راه خیلی استفاده می کنه!شما می تونین با تغییر دادن سبک خوندن یک کلمه اون رو با کلمه بعدی قافیه کنین:

تهی در آهنگ "تشکر سرخ پوستی" بیت زیر رو در انتهای قسمت دوم می خونه:

فکر کن نداشته باشی تو با من کدورتی چون تهی معرف تره از پلنگ صورتی

(من اصلا کاری به دری وری بودن این بیت ندارم.فقط فنی بحث می کنم!)

اینجا قافیه چیه؟

"کدورتی" و "صورتی" ولی این دو واژه هم وزن نیستن!!درواقع "کدورتی" از نظر زمان تلفظ کلمه نسبت به "صورتی" بیشتر طول می کشه.

ولی این هنر خواننده ست که میاد کلمه قبل از "صورتی" یعنی "پلنگ" رو طوری به واژه بعد می چسبونه که جای خالی حس نشه!

در واقع شما قافیه رو به این صورت می شنوین: "کدورتی" و " گ صورتی"

به آقای حسین موسویان هم توصیه می کنم انقدر کارتون نگاه نکنن!!

 

4- تعویض جای عناصر جمله: آقا چه کاری از این بهتر و راحت تر؟!

اصلا تفاوت شعر و نثر اینه که شما می تونی در شعر جای ارکان جمله رو به صورا کاملا آزاد عوض کنی!

هر چند در بعضی آثار منثور فارسی هم ارکان جمله رو عوض می کنن ولی در شعر دست ما بیشتر باز هست!

خوب شعرای جوان و عزیز! یه مثال:

اینبار از زد بازی و مهراد هیدن:

مهراد هیدن که وارد میشه داره جاذبه تا بخوای تکون بخوری فکت از جاش خارجه

البته اینجا مهراد از سبک خوندن هم استفاده کرده!

اما اگه بیت رو به صورت محاوره دربیاریم به این شکل میشه: مهراد هیدن که وارد میشه جاذبه داره تا بخوای تکون بخوری فکت از جاش خارجه

می بینید که مصراع اول با اون چیزی که در آهنگ "آهنگامون خداست" از زدبازی میشنویم در محاوره تفاوت داشت!

در این مصراع مهراد جای "داره" رو با "جاذبه" عوض کرده و قافیه ساخته.که خیلی کار شاخی نیست.همه می تونن.امتحان کنین!

 

5- استفاده از ضمایر: بدون حرف اضافه با یه مثال میگم:

از تهی باز هم: آهنگ "رقص اندام1" با رضا پیشرو

 

من مدادم به چشم تراشی تو لخت وایسا جلوم تا که بکشم نقاشی تو

قافیه های اصلی این بیت "تراشی" و "نقاشی" هستن!ولی این دو کلمه نمی تونن به تنهایی با هم قافیه بسازن!

چرا؟

خب چونکه کلمه "نقاشی" روی "ق" مشدد گفته میشه که همچین چیزی در "تراشی" وجود نداره!

واسه همین شاعر میاد از ضمیر "تو" استفاده می کنه تا کمی از اثر تشدید روی "ق" در "نقاشی" کم کنه و قافیه بسازه!

می بینین..رپ کردن زیادم آسون نیست!

 

6- قافیه های چندگانه: بخش مورد علاقه من...یعنی در یک بیت بیش از 2 کلمه قافیه داشته باشیم.این کار بسیار باحالیه..حتما امتحان کنید.مثال؟ چشم:

 

بازم از تهی: ما چرا اینجاییم د واسه رقصیم سی دی رو در بیار از تو لباس شخصیم

اینجا تهی 4 تا قافیه به کار برده. "د واسه" و "لباسه" و "رقصیم" و "شخصیم"

به این میگیم قافیه چندگانه.اما کی می تونه بگه دیگه از چه ترفندی استفاده شده؟!!

بله..دقیقا درست حدس زدین( !! ) از حروف هم لحن هم استفاده کرده! حروف " ق" و "خ" تقریبا هم صدا هستن و می تونن قافیه بسازن!

دیگه؟

از سبک خوندن هم استفاده کرده! اگه آهنگ رو گوش بدین می بینین که "د واسه" و "لباسه" عین هم گفته شدن که این واقعا جذابه!ایول!

 

البته ترفندهای بسیار زیادی در قافیه های پیشرفته به چشم می خوره.

امیدوارم از این مجموعه سه درسی نهایت استفاده رو در شعراتون بکنین.

فقط یادتون باشه.شاید اولش سخت باشه ولی باور کنین همه کسانی که شما بزرگ رپ فارس می شناسینشون این کارها رو غیرارادی انجام میدن که دلیلش فقط و فقط و فقط تمرین و تمرین و تمرین هست.

با این سه درس شعرای رپتون رو دربالا ترین سطح می گین.

اما اینکه من این چیزا رو از کجا بلدم؟

خب من هم از سال 1380 که با رپ بزرگ شدم و اینها فقط و فقط تجربیاتم بود که در اختیار شما قرار دادم و هدفم فقط و فقط پیشرفت رپ فارس بود و فرهنگ سازی!

درج این دروس هم در وبلاگ و وبسایت ها هیچ مشکلی نداره.اسم منم نیاوردین نیاوردین.چون هدفم چیز دیگه ای بود!

اگه احتیاج به درس دیگه ای داشتین من رو حتما در جریان بذارین

سربلند و ایرانی باشین..یا علی


برچسب‌ها: چگونه خواننده شویم, چگونه یک خواننده خوب شویم, چگونه تکست رپ بنویسیم, چگونه رپر شویم, چگونه یک رپر خوب شویم
+ نوشته شده توسط navid در جمعه بیست و هشتم تیر 1392 و ساعت 19:24 | نظر بدهید

 

اصول خوانندگی در رپ

دوستای عزیز خسته نباشید.اگه خدا بخواد می خوام شیوه ی خوانندگی رپ رو به

دوستایی که رپ خونی رو شروع کردن آموزش بدم،تا آخر مقاله رو بخونید و اگه

سوالی داشتید،در نظرات بگید تا جواب بدم.

استایل هیپ هاپ(رپ)

اگه صحبت کردن رپرها را دیده باشید،متوجه می شوید که طرز صحبت آنها با خواندن

فرق می کند،پس در قدم اول باید بدانیم که استیل رپ خوانی چگونه است.

استیل رپ خوانی ذاتی نیست و می توان با تمرین به این مهارت مهم رسید،اولین

تمرین در نحوه ی خواندن،حفظ کردن آهنگ رپرهای معروف و خوش استیل است

(استیل صدا،نه تیپ و قیافشون)و سعی کنید استیل صدایتان را با خواننده مطابقت

دهید.باید این تمرین را با رپرهای مختلف انجام دهید(هرچی بیشتر،بهتر)تا استیل

صدایی که در شما تقویت می شود،تقلیدی نباشد،که این کار مدت زیادی شما را

مشغول می کند .اگراین تمرین را انجام می دهید.حتمااز کسی که با شما رابطه ی

خوبی دارد،درباره ی خواندنتان نظر بخواهید و اگر مدت زیادی تمرینتات را انجام دادید و

مطمئن شدید که استیل جدیدی در صدایتان شکل گرفته در جمع دوستان بخوانید و نظر

بخواهید،اگر خجالت می کشید،از آن کسی که با او رابطه ی خوبی دارید،بخواهید تا در

جمع به شما پیشنهاد بدهد،خلاصه بگویم نظر دیگران نسبت به خواندن شما بسیار مهم

است چون شما برای مردم قرار است بخوانید.هر چه نظر مساعد نسبت به شما زیاد

باشد،شما موفق تر خواهید بود.در ضمن اگر کسی شما را به سخره گرفت،لزومی به

عصبانی یا ناامید شدن نیست،شما می توانید با خواندن قطعه هایی از سبک گنگ

(یا به قول معروف شاخ بازی) در مقابل همان آدم،جوابش را بدهید.این مشتی محکم بر

دهان او می شود.اگر کسانی ایراد الکی یا غیر علمی از شما گرفتند باز نیازی به عصبانی

شدن نیست،می توانید این ایراد را به عنوان انتقاد بپذیرید و کار خود را قدرتمند تر کنید.

تاکید خوانی

کوبش کلمات مهم در هنگام خواندن را تاکید خوانی می گویند.

تاکید خوانی زمانی میسر است که شما استیل خواندن را کامل فراگرفته

باشید، در غیر این صورت تاکید خوانی امکان پذیر نمی باشد.تاکید از این نظر

مهم است که تاثیر زیادی به شنونده می گذارد و او را تشویق می کند که تا

آخر آهنگ را بشنود،شما حتما آهنگ رپرهای تازه کار را شنیده اید که با یکنواخت

خواندن،شنونده را خسته می کنند و هر قدر تکست و بیت زیبا باشد بر شنونده

تاثیر نمی گذارد.کوبش کلمات معمولا روی ضرب بیت ها زیبا می شود،که در

قسمت وزن خوانی به آن می پردازیم.تاکید خوانی درسبک های مختلف متفاوت

است و عمل کردن به این اصل مهم نشانگر مهارت یک رپر است:در سبک های

گنگ،اجتماعی و ملیتی،خواننده باید بیشترین تاکید را به خرج دهد،تاکید در

سبک های لاو و دیس لاو متفاوت است،در دیس لاو تاکید سنگین تر از لاو

است اما میزان آن از گنگ،اجتماعی و ملیتی کمتر است و البته به بیت شما

هم مربوط می شود،در لاو تاکیدبه تکست و بیت مربوط است،اگر موضوع تکست

تازه عاشق شدن است،تاکید سبُک تر است و اگر سفر کردن معشوق باشد،با

توجه به بیت،بالا و پایین میشود و گاهی اوقات میزان تاکید آن به دیس لاو هم

می رسد.موضوعات دیگری در لاو و دیس لاو هست که شما با تمرین این نکات.

به میزان تاکید آن ها پی می برید.در سبک های فان،پارتی و 6/8میزان تاکید بسیار

پایین است،اما باز تاکید مهم است و باعث زیبا شدن کار می شود.

وزن خوانی

وزن خوانی هم از اصول مهم رپ محسوب می شود،وزن خوانی که از آن به

عنوان روی ضرب خواندن یاد می شود،مورد توجه کسانی است که از آن

سر در می آورند و مهارت شما را این راه می سنجند.

یک آهنگ رپ را باز کنید و هنگامی که رپر می خواند،شما هم با دست

یا بشکن زدن او را همراهی کنید.اگر دقت کنید،متوجه می شوید که یک سری

ازکلمات روی ضرب دست شما یا ضرب آهنگ(کیک) پیاده می شود و معمولا

در 4 ضرب یک مصراع به پایان می رسد که به آن وزن خوانی می گویند.

کوبش کلمات برای ایجاد تاکید،باید روی ضرب ها اعمال شود تا تاثیر گذار باشد.

برای تمرین وزن خوانی یک آهنگ رپ را حفظ کنید و بعد آهنگ را ببندید و خودتان

به تنهایی،با دست زدن،آهنگ را بخوانید.هر آهنگی را که حفظ هستید،با رعایت

سه اصول بالا،هر وقت که تنها شدید بخوانید(با صدای بلند).

اگر در اطرافتان کسی رپر هست،حتما از او در مورد«روی ضرب خواندن» بپرسید.

چون مسئله ی وزن خوانی بسیار مهم است و احتمال درک کامل آن در این مقاله

کم است.

توصیه ی مهم

اگر تکست و بیت شما آماده است و در آستانه ی خواندن هستید،شدیدا توصیه

می کنم دست نگه دارید و عجله نکنید و تا اصول این موزیک زیبا را کامل یاد نگرفتید

سریع به استدیو نروید،این کار امید شما را نسبت به آینده ی درخشان کمرنگ می کند

چون صد در صد خودتان هم از کارتان راضی نمی شوید.حداقل طوری نباشید که حتی

مردم عادی هم از شما ایراد بگیرند.

نوشتن تکست و آهنگ سازی

تکست نوشتن و آهنگ سازی کردن در خوانندگی رپ حتما الزامی نیست،اما مهارت در

آنها به شما بسیار کمک می کند.اگر وضع مالی شما متوسط است و خانواده ی شما هم

با خوانندگی مخالف است،خرید تکست و آهنگ خوب،برایتان بسیار مشکل خواهد بود و

شما حتما باید این دو کار یاد بگیرید.

 


برچسب‌ها: چگونه خواننده شویم, چگونه یک خواننده خوب شویم, چگونه تکست رپ بنویسیم, چگونه رپر شویم, چگونه یک رپر خوب
+ نوشته شده توسط navid در جمعه بیست و هشتم تیر 1392 و ساعت 18:4 | نظر بدهید

 


متن های مورد نیاز برای موسیقی رپ به دو دسته کلی تقسیم میشن: 1-شعر 2- شر !!! شعر در تعریف همون جمله های زبان فارسی هست با این تفاوت که در اشعار می تونه جای عناصر جمله مثل فعل و فاعل و .. عوض بشه.و همچنین شعر وزن خاص و محسوسی داره و از کلمات هماهنگ و هم صوت در انتهای هر مصراع استفاده میشه و برای بیان موضوع اجتماعی،سیاسی،نظامی و فرهنگی و مسائل اعتراض آمیز و .. استفاده میشه! ولی شر چیه؟!! شر در واقع همون شعره با این تفاوت که حرف "ع" رو نداره!و حرف "ع" ابتدای کلمه "عزت" هست! این حرفی که زدم بعنی چی؟!! می دونین که عزت یک متن رو مفهوم و معنی اون رقم می زنه.پس اگه شما شعری بگین که مفهوم خاص و تاثیرگذاری نداشته باشه در واقع شعر نگفتین بلکه شر گفتین. از هر دو نوع متن هم در رپ فارس استفاده میشه و در هر دو نوع سبک متن هم میشه از فحش استفاده کرد.ولی در شعر کمتره! با این توضیح که اگه شما شعری بگین که عزت داشته باشه هیچ وقت اونو به مسخره نمی گیرن و یا ضدش نمی خونن! در واقع کسی که شر میگه یعنی آماده هرگونه عکس العمل از مخاطب خواهد بود. من اصلا نمی خوام ارزش شر گفتن رو بیارم پایین.چون هم خودم چندتا از آهنگام اینجوریه.هم خیلی از دوستان دیگه.فقط دارم مقایسه می کنم! برای مثال چند بیتی رو از هر دو سبک انتخاب می کنم که منظور رو بفهمین: اگه با سامان ویلی تیریپ کل داری پس داری به جهنم بلیط مجانی حواستون باشه دفعه بعد که قصه می گین تو قصه هاتون نباشه دیگه اسم ویلی "این 2 بیت نمونه بارز از شر در ادبیات رپ فارس هست.که زدبازی واقعا در این سبک استاده! البته شر هم مفهوم داره.ولی از نظر بار مفهومی نسبت به شعر در درجه پایین تری قرار گرفته!" اگه الآن گربه ست یه زمانی ببر بوده به چه هیبتی این ببر از غرب تا شرق بوده بیا با هم به این گربه قدرت بدیم به رسیدن به صدر جدول سرعت بدیم "این دو بیت هم نمونه ای شعر در رپ فارس که از هیچ کس هست و مفهوم خاص و منسجمی رو دنبال می کنه. چه مفهومی؟ همبستگی..اتحاد و یه تشبیه خیلی قشنگ هم به کار برده. در واقع فرق بین رپرها در همین اشعاره. اگه دوس دارین مشهور شید سعی کنید اشعارتون رو قوی کنید.البته به نظر من. کلا در شعر کسی که حرف نو می زنه همیشه کارش می گیره.لابد می پرسین خوب چه جوری حرف نو بزنیم؟! این مسئله ایه که خیلی از رپر ها دنبالش هستن.یعنی کلماتی که به عنوان هر عنصری در متنتون به کار می برین کلماتی باشن که در اشعار بقیه نشنیدین! مخصوصا در قافیه هاتون خیلی دقت کنید.البته در مورد چگونگی قافیه پردازی هم به شما صحبت می کنم در دروس آینده. درس دوم: چگونه شعرمان را شروع کنیم؟ خب در درس قبل با تفاوتهای شعر و شر در رپ فارسی آشنا شدیم و این ستون شاعری در رپ فارسی هست. اما بشنوید از بقیه ماجرا... مشکل خیلی از رپر ها اینه که نمی دونن چه جوری باید شعرشون رو شروع کنن.بعد از کلی فکر کردن به این نتیجه می رسن که نمی تونن شعر بگن و از اونجایی که رپ رو خیلی دوس دارن( یا بهتره بگیم شهرت و خیلی دوست دارن) حاظر به ترک اون نیستن.بنابراین میدن تا کسای دیگه واسشون شعر بگن و خلاصه یه پولی هم اینجوری خرج می کنن.که اون کسایی که شاعرن هم حسابی می تیغن طرفو..کاریه که خودمم کردم و حقیقت محضه.تعارفم نداریم! ولی این که به این مشکل دچار نشین کار سختیه: در کار فوق حرفه ای رپ..مثلا در آمریکا یا لهستان رپرها ابتدا بر طبق یک ریتم ساختگی در ذهنشون شعری رو می گن..البته این شعر بعد ها خیلی تغییر می کنه.ولی درون مایه شعری عوض نمیشه.بعد از اینکه شعرشون رو گفتن به آهنگساز سفارش ملودی میدن که با مضمون شعرشون همخونی داشته باشه.که این همخونی بسیار بسیار مهمه.که خیلیا دقت نمی کنن. اما در کار رپ فارس که هنوز به صورت فوق حرفه ای در نیومده آهنگساز رپ درست حسابی و حرفه ای نداریم. شاید ساختن کارهای پاپ خیلی ساده باشه..یا مثلا کارهای تکنو.ولی کار رپ علی رغم عرف عمومی سخت تره. ازین رو در رپ فارس معمولا آهنگهایی رو می سازن یا از اینترنت دانلود می کنن و بعد روی آهنگ شعر می گن. البته به تازه کارهای گرامی پیشنهاد می کنم که سعی کنن برای شروع بدون آهنگ شعر بگن که قدرتشون بالاتر بره! بگذریم.. خلاصه این ریختیه..ولی به یه چیز باید به شدت توجه داشت.و اون چیز همونیه که در بالا هم گفتم.همخونی با آهنگ! هیچ وقت شما روی یه آهنگی که خیلی خشن و تنده و ریتم وحشی داره نمی تونی شعری بگی از مضامینی مثل عشق،مادر و یا خدا و عرفان و ... و بر عکس هیچ وقت هم شما روی یک کاری که با پیانو یا گیتار کلاسیک ساخته شده و خیلی ملایم هست نمی تونی شعری با مضمون شاخ بازی یا پارتی و از این قبیل بگی... البته شدنش که میشه ولی بهتر و قوی تر اینه که ریتم همخونی مناسبی داشته باشه! بنابراین برای شروع شعر باید مراحل زیر رو رعایت کنیم: 1-آهنگی که در دست دارین رو به دقت گوش کنین.سعی کنین همه زیر و بم آهنگ رو بفهمین.بعضی آهنگها با آدم حرف می زنن. 2-با توجه به سبک آهنگ یک یا چندین عنوان به ذهنتون خواهد رسید.سعی کنین عنوانی رو انتخاب کنید که نوترین باشه و کمتر ازش بحث شده باشه.چون عناوینی که نو باشند گیرایی بیشتری دارن.مخصوصا من مسائل روز رو خیلی پیشنهاد می کنم.کاری که "یاس" در آهنگ "سی دی رو بشکن" کرد و در شبکه های ماهواره ای هم حتی پخش شد! 3-ببینین چی می خواین بگین!!حرفتون چیه.درمورد این عنوانی که انتخاب کردین چه حرفایی دارین و چه اهدافی رو دنبال می کنین.در واقع ببینین از چه موضوعی میخواین به چی برسین؟! بذارین ساده تر بگم..با یه مثال.. مثلا اگه می خواین از مادر حرف بزنین توجه کنید که میخواین مادر رو چگونه توصیف کنین و در نهایت نتیجه حرفاتون چی خواهد بود. بعد از طی مراحل بالا بر اساس هنر و خلاقیت خودتون یا بهتره بگم استعداد رپ در وجودتون شعرتون رو بنویسین. سعی کنین شعرتون یکی دو بیتی مقدمه داشته باشه که کار رو بسیار قدرتمند جلوه میده. در شعر از تشبیه ها زیاد استفاده کنین که خفن جواب میده! بر اساس قسمتهای آهنگ و زمان بندی Vers ها شعرتون رو تنظیم کنید و سعی کنید در هر قسمت یا به نتیجه خاصی برسید و یا مخاطب رو تشنه بقیه حرفتون بکنین. برای مثال این دو بیت رو از رضا پیشرو انتخاب کردم در ورژن اول آهنگ "رقص اندام" که رضا مخاطب رو تشنه بقیه آهنگ می کنه!! : اوناییه که عشق دود دارن برن توی حیاط چون دوس دارم عطرو حس کنم از روی لبات اگه نشستین بلند شین واسه ما بزنین دست بعد که زدین بشینین چون ورس سوم هم هست در واقع رضا با این تیکه قصد داره مخاطب رو به قسمت سوم آهنگ دعوت کنه که حرفای جالب تری منتظرشه! ویا این شعر از خودم در آهنگ "درد دل" که آخر قسمت اول رو به یک نتیجه ای رسوندم! چرا تو جوونی زینت بخش دستام رد قمه ست چرا عبادت می کنم تا که بشه سد هوس همه حرفامو خلاصه می کنم تو یه جمله بهرام زنده ست چون در آسمون قفله لازم به ذکره که مثال 1 نمونه ای از شر در رپ فارس هست.و مثال 2 نمونه شعری در رپ فارسی.که نمونه اول از جمله کار های مشهور در رپ فارس هست. خب..بعد از اینکه شعر و با رعایت مراحل فوق گفتین 3 4 دور شعرتون رو با آهنگ بخونین. دلیل این کار اینه که وقتی کل شعر رو یه تیکه می خونین نقاطی که شعر احتمالا از انسجام کافی برخوردار نیست یا بی ربط جلوه می کنه رو تصحیح می کنین.و همچنین باعث میشه که شعرتون رو آهنگ جا بیافته و وقت ضبط مشکل نداشته باشین. شعر رو که خوندین و تصحیح کردین کار تمومه.می تونین با تمرین بیشتر (اگه تمایل داشتین) زیر و بم شعر رو هم روی آهنگ در بیارین.یعنی مثلا بفهمین که کجای آهنگ رو باید چه ریختی خوند.که این مسئله بسیار به قدرت کارتون کمک می کنه. اما رپ هم مثل هندسه تحلیلی یا فیزیک هالیدی حالتهای خاص داره!! منظورم چیه؟ خیلی وقتا واسه خودم پیش میاد که دارم تو خیابون ول می گردم و یه اشعاری رو زمزمه می کنم.کاملا فالبداهه! این کار رو کسایی بیشتر می کنن که زندگی شون با رپ آمیخته شده و همیشه در حال شعر گفتن هستن. این رو به شما توصیه می کنم..خیلی از آهنگهای من شعراشون در خیابون گفته شدن!!یا در مواقع بیکاری. سعی کنین تو ذهنتون مدام شعر بگین.حتی شده دری وری هم بگین اشکالی نداره.این باعث میشه یه هو به قافیه های نو و جالبی برسین.در مورد قافیه مفصل در درس آینده صحبت می کنیم.خلاصه بعد از اینکه شعری رو دراوردین که مضمونی به ذهنتون میرسه و بعد می تونین واسش آهنگ بسازین یا دانلود کنین.آهنگی مرتبط با درون مایه شعرتون! اما حالت خاص دوم اشعار فری استایل یا همون سبک آزاد هست!این سبک در حووزه شر در رپ فارس جا می گیره.در واقع اوج شرو ور گویی ها در رپ فری استایل هست.برای فری استایل گفتن باید اهلیت داشت!یعنی باید اهلش باشید.چارتا اصطلاح در کل کلهای روزانه تون بلد باشین و به کسی اعتراض کنین.البته که این اصل فری استایل هست.بگذریم ازینکه اینروزا فری استایل مضامین خوبه دیگه رو در بر میگیره..ولی اصلش این بوده! نکته دیگه ای که دوس دارم بگم غرب زده گیه!سعی کنین در شعرهاتون لغات فرنگی اصلا به کار نبرین.چرا؟چون به نظر من کلاس کار رپ فارسی به فارسی بودنشه.البته خیلی کلمات دخیل هستن که در زبان ما رایج شدن و در گفت و گوی روزمره مون استفاده میشن.مثل بیس یا بیت یا تکست و یا آمپ و ... که استفاده ازین ها اشکالی نداره.چون جا افتادن.ولی استفاده از کلماتی که استفاده نمیشن در زبان روزمره مون به نظر من شکل جالبی نداره.من به شخصه حتی با رپ هایی که دو زبانه خوانده میشن حال نمی کنم.هر چند خیلیا رپ فارس رو نشئت گرفته از غربزدگی می دونن به خاطر سبک پوشش ما که ایشالله بعدا بحث می کنیم. مسئله دیگه ای که من با مدیر سایت هم مطرح کردم این "مرد" گفتناس که به نظر من باز هم شکل جالبی نداره.از نظر شخصیه بنده این یه جور تقلید کورکورانه ست.مثلا اگه غربیها میگن " Hi Bra" یا "Hi Brother" ما هم میگیم" سلام داداش" !!! . ولی اگه اونا می گن "Hey Man" یا "Hey U" ما نمی تونیم از جملاتی مثل "سلام مرد" یا " هی تو" استفاده کنیم.چون در زبان روزمره ما رایج نیست.ما در زبان روزمره مون میگیم "هی پسر" یا به جای "Hey U" می گیم "هی یابو" ( !!! ) یا چیزای دیگه.! اینکه این حرفها رو ترد کنیم به اصلالت رپ فارس کمک خواهد کرد.(امیدوارم کسی دلگیر نشده باشه) شاید به نظرتون این بهتر بود که درس دوم رو در مورد قافیه مطرح می کردم.ولی من این مورد رو مهمتر می دونستم.اول اسکلت رو میزنن و بعد روش کار می کنن.درسته؟ امیدوارم این درس هم مورد توجهتون قرار گرفته باشه و امیدوارم که شاهد اشعار قوی تر از نسل رپ باشیم. درس سوم: قافیه پردازی این درس مشکل ترین و در عین حال جذاب ترین بخش شاعری هست. قافیه های خوشگل و تک همیشه با استقبال عظیم روبه رو میشن و این کارتون رو بترکون می کنه! این درس واسه این سخته که 98% خلاقیت و استعداد شماست! و اما: در کل قافیه ها در ادبیات رپ به دو گروه کلی تقسیم میشن: 1- قافیه های ساده 2-قافیه های پیشرفته 1-قافیه های ساده: این مورد که شناخته شده هست برای همه.تو شعراتون دیدم که زیاد استفاده می کنین ولی باید بدونین که این سبک از قافیه ها اشباع شدنو باید علم رپ خودتون رو به روز کنین! چند مورد قافیه ساده براتون مثال می زنم.ولی باید نسل قافیه رو اول بگم. **نسل قافیه: نسل قافیه یعنی صدا و آهنگ نهایی در واژه ها که اونا رو به هم دیگه پیوند میده و قافیه میسازه! نفهمیدی؟ باشه...الآن با مثال میگم: بیت زیر رو از خودم انتخاب کردم که می تونین مطلب رو بفهمین: چرا آبرو ملعبه میشه کف دست مردم چرا بعضیا محروم میشن از عطر خوش گندم در این بیت که از آهنگ "درد دل" خودم انتخاب کردم قافیه این واژه ها هستن: مردم و گندم مثلا نسل این قافیه ها صدای " اٌم" هست! که در پایان هر واژه به گوش میرسه! اما چند مورد قافیه ساده. مثلا از نسل "ان" : خفن-وطن-کفن-بدن و ... به نمونه های ذکر شده و مشابه اینها قافیه های ساده می گن.اما برای قدرت شعر و ایجاد لذت در مخاطب باید فکرمون رو باز کنیم. به همین دلیل گروههای رپ خون قافیه جدیدی رو بنا کردن به نام: 2- قافیه های پیشرفته: سخت ترین و در عین حال جذاب ترین بخش در قافیه هاست. هر چی زحمت بکشی پاش ارزش داره. اما تنها راه اینکه بخواین قافیه پیشرفته بگین خلاقیت و استعداد خود شماست! ولی من واسه کمک به استارت زدنتون می خوام چند تا راه بهتون نشون بدم که بتونین قافیه های پیشرفته بسازین..به موارد زیر در شعرتون دقت کنید: 1- درنگ و تکیه واژه ها 2- حروف هم صدا و هم لحن 3- سبک خوندن 4- تعویض جای عناصر جمله 5- استفاده از ضمایر 6- قافیه های چندگانه این 6مورد رو علی الحساب گفتم که یه استارتی زده باشم براتون.اما چون اینجا مخاطب من گسترده هست می خوام تک تک موارد فوق رو براتون توضیح بدم که دوستان تازه کار یا ضعیف کاملا متوجه بشن: 1-درنگ و تکیه واژه ها: تمام واژه های ادبیات فارسی روی یکی از سیلاب هاشون (هجا یا بخش) تکیه یا درنگ دارند یا به صورتی مشدد خونده میشن.مثلا کلمه "دقت" روی "ق" مشدد خونده میشه.تشدید معمولا قافیه های زیبایی می سازه.ازش می تونین خیلی استفاده کنین!در بیت زیر باز از خودم در آهنگ "پروردگار" از این سبک قافیه ساختم!(ببخشید اگه خیلی از خودم مثال می زنم.آخه نمونه ای در اشعار رپرها پیدا نکردم!) گفتم بودن تو این دنیا واسم خفت داره گفتی زود قضاوت نکن همش حکمت داره اینجا "خفت" و "حکمت" قافیه می سازن.البته در این بیت قافیه تقریبا ساده ست ولی از چند راه فوق الذکر استفاده کردم.که به نوبت توضیح میدم. در این بیت کلمه "خفت" در واقع " خف فت" خونده میشه و هم وزن جلوه می کنه با کلمه "حکمت".. 2- حروف هم صدا و هم لحن: ای قربون این زبون باحالمون برم که انقدر گسترده ست!در ادبیات مقدس فارسی حروفی هستند که هم صدا جلوه می کنن.البته به سبک خوندنتون هم بستگی داره.برای مثال حروفی مثل "س" و "ز" خیلی از نظر صدایی به هم شبیه میشن. بذارین برای مثال یه بیت با این روش بگم: هر کی خواست شاخ شه باید خز باشه با کسی در افتادی که قمه تو دستاشه قافیه این بیت: "خزباشه" و "دستاشه" که اینجا 4 قافیه داریم (قافیه چندگانه) "خز" با "دس" و "باشه" با "تاشه" !! 3- سبک خوندن: این مسئله بسیار حائز اهمیت هست! تهی در شعراش از این راه خیلی استفاده می کنه!شما می تونین با تغییر دادن سبک خوندن یک کلمه اون رو با کلمه بعدی قافیه کنین: تهی در آهنگ "تشکر سرخ پوستی" بیت زیر رو در انتهای قسمت دوم می خونه: فکر کن نداشته باشی تو با من کدورتی چون تهی معرف تره از پلنگ صورتی (من اصلا کاری به دری وری بودن این بیت ندارم.فقط فنی بحث می کنم!) اینجا قافیه چیه؟ "کدورتی" و "صورتی" ولی این دو واژه هم وزن نیستن!!درواقع "کدورتی" از نظر زمان تلفظ کلمه نسبت به "صورتی" بیشتر طول می کشه. ولی این هنر خواننده ست که میاد کلمه قبل از "صورتی" یعنی "پلنگ" رو طوری به واژه بعد می چسبونه که جای خالی حس نشه! در واقع شما قافیه رو به این صورت می شنوین: "کدورتی" و " گ صورتی" به آقای حسین موسویان هم توصیه می کنم انقدر کارتون نگاه نکنن!! 4- تعویض جای عناصر جمله: آقا چه کاری از این بهتر و راحت تر؟! اصلا تفاوت شعر و نثر اینه که شما می تونی در شعر جای ارکان جمله رو به صورا کاملا آزاد عوض کنی! هر چند در بعضی آثار منثور فارسی هم ارکان جمله رو عوض می کنن ولی در شعر دست ما بیشتر باز هست! خوب شعرای جوان و عزیز! یه مثال: اینبار از زد بازی و مهراد هیدن: مهراد هیدن که وارد میشه داره جاذبه تا بخوای تکون بخوری فکت از جاش خارجه البته اینجا مهراد از سبک خوندن هم استفاده کرده! اما اگه بیت رو به صورت محاوره دربیاریم به این شکل میشه: مهراد هیدن که وارد میشه جاذبه داره تا بخوای تکون بخوری فکت از جاش خارجه می بینید که مصراع اول با اون چیزی که در آهنگ "آهنگامون خداست" از زدبازی میشنویم در محاوره تفاوت داشت! در این مصراع مهراد جای "داره" رو با "جاذبه" عوض کرده و قافیه ساخته.که خیلی کار شاخی نیست.همه می تونن.امتحان کنین! 5- استفاده از ضمایر: بدون حرف اضافه با یه مثال میگم: از تهی باز هم: آهنگ "رقص اندام1" با رضا پیشرو من مدادم به چشم تراشی تو لخت وایسا جلوم تا که بکشم نقاشی تو قافیه های اصلی این بیت "تراشی" و "نقاشی" هستن!ولی این دو کلمه نمی تونن به تنهایی با هم قافیه بسازن! چرا؟ خب چونکه کلمه "نقاشی" روی "ق" مشدد گفته میشه که همچین چیزی در "تراشی" وجود نداره! واسه همین شاعر میاد از ضمیر "تو" استفاده می کنه تا کمی از اثر تشدید روی "ق" در "نقاشی" کم کنه و قافیه بسازه! می بینین..رپ کردن زیادم آسون نیست! 6- قافیه های چندگانه: بخش مورد علاقه من...یعنی در یک بیت بیش از 2 کلمه قافیه داشته باشیم.این کار بسیار باحالیه..حتما امتحان کنید.مثال؟ چشم: بازم از تهی: ما چرا اینجاییم د واسه رقصیم سی دی رو در بیار از تو لباس شخصیم اینجا تهی 4 تا قافیه به کار برده. "د واسه" و "لباسه" و "رقصیم" و "شخصیم" به این میگیم قافیه چندگانه.اما کی می تونه بگه دیگه از چه ترفندی استفاده شده؟!! بله..دقیقا درست حدس زدین( !! ) از حروف هم لحن هم استفاده کرده! حروف " ق" و "خ" تقریبا هم صدا هستن و می تونن قافیه بسازن! دیگه؟ از سبک خوندن هم استفاده کرده! اگه آهنگ رو گوش بدین می بینین که "د واسه" و "لباسه" عین هم گفته شدن که این واقعا جذابه!ایول! البته ترفندهای بسیار زیادی در قافیه های پیشرفته به چشم می خوره. امیدوارم از این مجموعه سه درسی نهایت استفاده رو در شعراتون بکنین. فقط یادتون باشه.شاید اولش سخت باشه ولی باور کنین همه کسانی که شما بزرگ رپ فارس می شناسینشون این کارها رو غیرارادی انجام میدن که دلیلش فقط و فقط و فقط تمرین و تمرین و تمرین هست. با این سه درس شعرای رپتون رو دربالا ترین سطح می گین. اما اینکه من این چیزا رو از کجا بلدم؟ خب من هم از سال 1380 که با رپ بزرگ شدم و اینها فقط و فقط تجربیاتم بود که در اختیار شما قرار دادم و هدفم فقط و فقط پیشرفت رپ فارس بود و فرهنگ سازی! سوالی دارید حتما بپرسید.......
برچسب‌ها: چگونه خواننده شویم, چگونه یک خواننده خوب شویم, چگونه تکست رپ بنویسیم, چگونه رپر شویم, چگونه یک رپر خوب شویم
+ نوشته شده توسط navid در پنجشنبه دوم خرداد 1392 و ساعت 21:20 | نظر بدهید

 

الفباي موسيقي نت مي باشد

تعريف نت:علامتي است كه بوسيله آن صداهاي موسيقايي نوشته شده ، سپس خوانده و اجرا مي شود

                                            براي بيان نت دو نظام وجود دارد

 

                        نظام هجايي

Do          Re        Mi        Fa       Sol        La       Si                                

 نظام الفبايي                      

   C        D          E       F        G        A          B                                    

                             سي        لا      سل       فا     مي          ر        دو

خطوط حامل :

پنج    خط   موازي  و  با فاصله  معين  و  يكسان  نسبت  به  هم مي با شد كه  نت ها  بر روي  خطوط و ما بين خطوط قرار مي گيرند و خطوط حامل را از پايين به بالا مي شماريم                                                                                                     


خطوط حامل

                                                                

                       درحالت كلي نت ها به چهار صورت بر روي خطوط حامل قرار مي گيرند  

 

1 پنج نت  بر روي خطوط قرار مي گيرد                                                                               

2 چهار نت بين خطوط قرار ميگيرد                                                                                     

3-يك نت از پايين چسبيده به خط اول قرار مي گيرد

4-يك نت از بالا چسبيده به خط پنجم قرار مي گيرد

 

همانطور كه  در تصوير بالا مشاهده مي كنيد 11 نت قرار گرفته است

 

خطوط اضافه :

گستره صدايي ما بيشتر از اين 11 نت مي باشد كه براي دستيابي به آن از خطوط اضافه كمك مي گيريم

                                        
خطوط اضافه

 

كليد :

 علامتي است كه سمت چپ خطوط حامل قرار مي گيرد و نام و موقعيت نت را روي خطوط حامل مشخص مي كند

 

انواع كليد در موسيقي:                

                            
                                    كليد سل                    كليد فا                       كليد دو

                : كليد سل

 در ساز گيتار تنها كليد سل است كه كاربرد دارد

 هنگامي كه اين كليد اول خطوط حامل قرار مي گيرد ، نتي كه روي خط دوم حامل قرار مي گيرد سل نام دارد

 

كشش نت در موسيقي:

به مدت زمان ماندگاري صداي هر نت كشش نت گفته مي شود

 

سكوت در موسيقي :

نبودن صدا..... كه معادل هر كشش نت سكوتي وجود دارد

 

ريتم :

به كارگيري انواع  كشش ها و سكوتها ( ضرب آهنگ ) به طوري كه از نظر زماني با هم هماهنگ باشند

 

ضرب در موسيقي :

واحدي زماني در موسيقي مي باشد كه به كمك آن كشش ها  سوكتها را در موسيقي اجرا مي كنيم .  ضرب  را  ميتوانيم با شمارش  بوسيله حركات رفت و برگشت دست يا پا نگهداريم

انواع  نت : 

   گرد          سفيد          سياه          چنگ          دولا چنگ        سه لا چنگ

                                                                    

نت گرد:

واحد كشش در موسيقي مي باشد . به اين معنا كه كشش زماني نت هاي ديگر نسبت به اين نت سنجيده مي شود

نت سفيد :

اين نت از لحاظ زماني 2/1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد

نت سياه:

اين نت از لحاظ   زماني4/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1 كشش زماني نت سفيد مي باشد

نت چنگ :

اين نت از لحاظ   زماني8/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1 كشش زماني نت سياه مي باشد

نت دو لا چنگ :

اين نت از لحاظ   زماني16/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1كشش زماني نت چنگ مي باشد

نت سه لا چنگ :

اين نت از لحاظ   زماني32/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1كشش زماني نت دو لا چنگ مي باشد

 

 درخت نت :

 

نكته :
 براي  كشيدن دم نت  هرگاه نت از خط سوم بالاتر بود دم آن را به سمت پايين مي كشيم   هنگامي كه پايين تر از خط سوم بود به سمت بالا مي كشيم

 

 

ميزان:

قطعه  موسيقي را به قسمت هاي كوچكي از لحاظ  زمان بندي تقسيم بندي مي كنيم كه به هر كدام از اين  قسمتها ميزان مي گوئيم .

 

خط ميزان:

خطوطي است عمود بر خطوط حامل كه ميزان ها را از يكديگر متمايز مي كند

دو لا خط پايان:

نشانه پايان قطعه موسيقي مي باشد

                
                         دولا خط پايان


 

كسر ميزان:

عدد كسري مي باشد كه  جلوي كليد سل قرار مي گيرد . در آن صورت كسر به معني تعداد ضربهاي داخل هر ميزان مي باشد .

مخرج كسر نشان دهنده نوع واحد ضرب مي باشد (سفيد، سياه، ،چنگ،...)

به طور مثال در كسر ميزان 4/4 صورت كسر به اين معناست كه در هر ميزان بايد چهار ضرب قرار گيرد  و مخرج كسر به ما نشان مي دهد كه هر ضرب به شكل سياه مي باشد .

 

توضيح بيشتر:

براي  رسيدن به نت  تك ضرب عدد مخرج  كسر را مستقيما به نت گرد نسبت مي دهيم  .  در اين حالت  نت گرد  برابر چهار ضرب مي شود . همانطور كه مي دانيد نت سفيد 2/1 نت گرد است . در نتيجه نت سفيد برابر با دو ضرب مي شود . اين نت نت تك ضرب ما  نيست .  پس  تقسيمات را ادامه  مي دهيم  .  نت سياه 2/1 نت سفيد است  .  در نتيجه برابر با يك ضرب مي شود ، اكنون نت  تك ضرب كه همان نت سياه است را بدست آورده ايم . پس در ميزان 4/4 چهار نت سياه در هر ميزان خواهيم داشت.


 

 

نقطه كنار نت :

نقطه كنار نت  نيمي از كشش زماني نت را به همان نت مي افزايد  . به طور مثال : نت سفيد برابر دو ضرب است ، حال  اگر نقطه كنار آن قرار گيرد نيمي از كشش زماني آن را كه يك   ضرب مي شود به آن مي افزايد ، پس نت سفيد نقطه دار برابر با سه ضرب مي شود

فاصله:

فاصله بين دو نت عبارتست از  مسافت بين دو نت از لحاظ زيري يا بمي

نيم پرده :

كوچك ترين فاصله در موسيقي كلاسيك نيم پرده مي باشد

اكتاو:

اگر از هر نت با شمارش خود نت هشت نت به سمت جلو حركت كنيم به همان نت با صداي زير تر مي رسيم كه به آن اكتاو نت مي گوئيم .

فاصله بين نت ها :

در حالت كلي اگر از نت دو حركت كرده و تا اكتاو آن برويم ( كه همان نت دو با صداي زير تر مي باشد ) فاصله بين نت ها به صورت زير مي باشد:

 

Do   تا Re  يك پرده ( هر دو نيم پرده برابر با يك پرده مي باشد)

 

Re تا   Mi  يك پرده

Mi  تا Fa    نيم  پرده

Fa  تا   Sol  يك  پرده

Sol  تا   La  يك پرده

La   تا  Si    يك پرده

Si  تا Do     نيم پرده

 

همانطور كه مي بينيد دو استثنا وجود دارد ، بين مي و فا ، سي و دو نيم پرده فاصله مي باشد . اين قاعده كلي مي باشد و به عنوان يك قانون به خاطر مي سپاريم

 

زيري و بمي نت ها:

هرگاه روي خطوط حامل به سمت بالا حركت كنيم صدا زير مي شود و هنگامي كه به سمت پايين حركت مي كنيم صدا بم مي شود

علائم تغيير دهنده :

ديز(#) :

هرگاه اين علامت قبل از نتي قرار گيرد آن نت را نيم پرده زير مي شود.

بمل(b) :

هرگاه اين علامت قبل از نتي قرار گيرد آن نت را نيم پرده بم مي شود.

بكار ( ם ) :

اين علامت تاثير علامت هاي ديز يا بمل را از بين مي برد

 

علائم تركيبي:

علامتهاي ديز يا بملي كه جلوي كليد سل و قبل از كسر ميزان قرار مي گيرند و تاثير آن به اين صورت است كه تمامي نت ها مورد نظر در هر اكتاوي را نيم پرده زير يا بم مي كنند

علائم عرضي :

هرگاه اين علائم داخل ميزان بيايد تاثير آنها فقط روي همان اكتاو و تا انتهاي همان ميزان مي باشد و يا اينكه توسط بكار داخل ميزان تاثير آنها از بين ببرد

 

قوي و ضعيف بودن ضرب در ميزان :

به طور كلي اولين ضرب تمامي ميزان ها قوي ميباشد و ضرب مياني ميزان نيمه قوي ، و بقيه ضرب ها ضعيف مي باشد

 

براي مثال به ميزان هاي زير توجه كنيد

سنكوپ :

از ادامه يافتن صداي ضرب ضعيف به روي ضرب قوي سنكوپ به وجود مي آيد

ضد ضرب :

هر گاه در حالت سنكوپ به جاي ضرب قوي سكوت قرار گيرد حالت بوجود آمده ضد ضرب نام دارد

 

بعضي علايم در موسيقي معمول مي باشد و دانستن انها ضروري  تعدادي از اين علايم به قرار زير مي باشد

 

خط اتصال:

خطي است كه گروهي از نتها را به هم متصل مي كند يا زير مجمو عه قرار مي دهد

 

خط اتحاد:

خطي است كه دو نت همنام را به هم متصل ميكند. در اجرا به اين معني است نت اول را اجرا كرده ولي نت دوم را اجرا نمي كنيم و اجازه مي دهيم صداي نت اول به اندازه ي كشش زماني نت دوم هم كشيده شود

لگاتو:

خطي است كه دو نت غير همنام را به هم متصل مي كند.در اجرا به معني اين است كه نت اول را به صدا در آورده و ادامه صدا را روي نت دوم بدون به صدا در اوردن نت توسط دست راست يا مضراب يا ارشه يا . . .  ِ توسط دست چپ بوجود آوريم

دولا خط تكرار:

قطعه ي ما بين اين دولا خط را  يك بار تكرار مي كنيم. اگر ابتداي  قطعه  بود در قسمت شروع قسمت تكرار شونده نيازي به گذاشتن دولا خط تكرار نيست

 

شكل علامت تكرار يك ميزان

شكل علامت تكرار دو ميزان

خطوط ولتا:

در اجراي قطعه هنگامي كه به خط ولتاي 1 ان را اجرا كرده و با ديدن دولا خط تكرار قسمت مورد نظر را تكرار مي كنيم حال در تكرار وقتي كه به خطوط ولتا ميرسيم ديگر خط ولتاي شماره ي 1 را اجرا نمي كنيم و خط ولتاي 2 را اجرا كرده و ادامه مي دهيم

تعداد بازدید از این مطلب: 5773
|
امتیاز مطلب :
|
تعداد امتیازدهندگان :
|
مجموع امتیاز :

تبلیغات
درباره ما
ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺗﮑﺴﺖ ﺭﭖ ﻭ ﭘﺎﭖ
منو اصلی
صفحات
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید